Így mekiztek ti!

2016. április 1., péntek

Az év ifjúsági szavának története

A több száz szavazattal az első helyen végzett mekizik olyan közkedvelt szavakat utasított maga mögé, mint a WellHello zenekar által népszerűvé tett elnök (nagyszerű), a szlemmer, vagy az angol eredetű kombó (összeállítás, menü) kifejezések.

A szavazás jól példázza, hogy az üzletek, vagy jelen esetben akár a vendéglátóhelyek neve is beépülhet a mindennapi nyelvhasználatba.
„Különösen igaz lehet ez, ha a napi rutinunk részévé váló helyszínekről van szó, amelyek sokszor akár valamilyen érzelmi többletet tartalmazhatnak, mint a baráti, vagy családi összejövetelek, illetve a kikapcsolódás helyszínei” - mondta el Balázs Géza, a Magyar Nyelvstratégiai Kutatócsoport és a Manyszi vezetője.

A Magyarországon 1988-ban megjelent McDonald’s étteremlánc közbeszédben is leggyakrabban használt megnevezése a Meki®, bár emellett még ma is használnak olyan – egyesek szerint avíttabb – változatokat, mint a mekdönci, esetleg mekdodó. A szó első szótári előfordulása 1997-re tehető, amikor a Kiss Gábor - Pusztai Ferenc szerzőpáros Új szavak, új jelentések 1997-ből című művében foglalkozott vele egy szócikkben. Persze ez nem jelenti, hogy ekkor született volna a kifejezés, mindössze arról van szó, hogy az írásbeliség küszöbét ekkoriban lépte át a jelenség. Ezt követően is számos kiadványban, (pl. szlenggel, illetve diákszavakkal foglalkozó szótárakban) megjelent a kifejezés.

A Meki körül persze egész szóbokor keletkezett az évek során, például igei, igenévi (mekizik, mekizni), melléknévi (mekis) változatban is. Ez a szótárérettséget (a szó „meghonosodását”) jelentő fejlemény a 2000-es évekre tehető, akárcsak a meki internetes nyelvhasználatban való megjelenése. Érdekesség, hogy míg 2000 környékén sokszor még a családban is a McDonald'sot használták a szülők, az ekkor 5-6 éves gyerekek egymás között is csak később, a tizenéves baráti körben tértek át a meki kifejezésre. A szó továbbra is fiatalosnak számít, azonban ma már korántsem csak az ifjúság használja, gyakran a kisgyerekes felnőttek is „mekiznek” a családon belül.

A McDonald’s becézésének van külföldi előpéldája is, bár sehol sem futott be olyan karriert, mint Magyarországon. Németországban például a magyarhoz hasonlatos Mekkit használják, míg Hongkongban a köznyelvbe sokkal könnyebben simuló Mak Kee kifejezést használják az éttermet felemlegetők.

A mostani sikeren felbuzdulva a McDonald’s hazai csapata online kampányt indít, melyben azt szeretnék megtudni, hogy kinek mit jelent a mekizés idehaza. A www.igymekiztekti.hu oldalra beküldött gondolatokból egyedi grafikák is készülnek, illetve a vállalat YouTube oldalán ismert emberekkel készült rövid filmek is láthatók  a témában.

Sajtókapcsolat

A McDonald’s PR ügynöksége a Noguchi Porter Novelli. Az alábbi elérhetőségek a sajtó munkatársai számára, sajtókapcsolataink fenntartására szolgálnak.



1054 Budapest, Szabadság tér 7.
Bank Center, Citibank torony



mcd@noguchi.hu

Kövess minket a közösségi oldalakon is!


További oldalaink


McDonald's kupon alkalmazás

App store letöltés gomb
Google play letöltés gomb